x
BREAKING NEWS

Kamis, 20 September 2018

Sejarah Pembagunan Masjid Al-Istiqomah

Dakwahpos.com,Bandung-Masjid yang terletak di daerah Kampung Sindangsari Rt/Rw 02/21 Desa Cileunyi wetan kecamatan Cileunyi kabupaten Bandung. Ditengah-tengah kawasan masyarakat sekitar dan perumahan-perumahan disampingnya. Ini adalah masjid yang berada di cileunyi dan tertua ke dua di kampung tersebut.
    Asal mula pembangunan masjid ini adalah oleh almarhumah ibu Hj Juwaedah. menurut DKM masjid AL-Istiqomah memberi tahu bahwa "tanah majid ini adalah tanah yang disumbangkan untuk keperluan masyarakat sekitar. Ujar,Bapa Dedi Junaedi, senin (17/09/2018).
    Dahulu pembangunan masjid tersebut  pada tahun kurang lebih tahun 1940 dan pada tahun tersebut masjid masih terlihat kuno bisa dibilang tajuk (masih masjid kecil). Dari Tahun-ketahun berubah dan direnovasi sehingga tidak terlalu kuno.
    Tanah yang tidak begitu besar yang cukup menampung banyak masyarakat untuk sholat berjamaah dan pengajian. Masjid tersebut di pakai juga untuk keperluan pengajian ibu-ibu, bapa-bapa, dan anak-anak yang mengaji di masjid ini, pengajian ibu ibu di masjid ini pada hari selasa sore,pengajian bapa-bapa pada malam rabu, pengajian anak-anak diadakan pada tiap siang hari selepas anak-anak tersebut pulang sekolah.
    Masjid ini sekarang di serahkan kepada Bapak Dedi Junaedi sebagai DKM masjid tersebut dan menjaganya.

Reporter : Ghina Lestiana, KPI/3B

Bagikan

Posting Komentar

 
Since © 2015 DAKWAHPOS - Media Dakwah Islam Aktual.
Webdesign by Incsomnia Project