Thohiroh: Cinta Ilmu Agama Buat Bekal Akhirat

Tohiroh dan Jamaah Masjid Nurul Amal
Dakwahpos.com, Bandung – Mengejar pahala yang dijanjikan Allah dengan mempelajari dan mencintai ilmu agama dengan lebih mendalam untuk bekalan di akhirat. Tohiroh yang berusia 72 tahun ini tidak pernah lepas untuk menglibatkan diri dalam semua kegiatan pengajian yang diadakan di Masjid Nurul Amal RW 04 Pasirbiru Cibiru mahupun di masjid lainnya jika mempunyai kelapangan waktu.

Sudah hampir lebih dari 6 tahun beliau terlibat dalam pengajian di Masjid Nurul Amal sejak masjid tersebut dibangunkan. Bagi beliau, masa tua adalah masa yang sesuai untuk memantapkan ibadah dan menambahkan pahala, bukan sebaliknya. 

"Saya terus-terusan ikuti pengajian ini kerana saya cintakan ilmu agama. Saya ingin memperluas pengetahuan tentang agama sekaligus memantapkan diri agar menjadi manusia yang lebih baik. Soal usia bukan menjadi penghalang untuk saya ikuti kegiatan pengajian ini, malah ia membuat saya lebih semangat untuk mencari dan perbanyakkan membuat amal dan ibadah di usia saya yang setua ini." ujar Thohiroh, Sabtu (29/10/2016).

Harapan Thohiroh yang begitu besar agar segala amal dan ibadahnya senantiasa diterima oleh Allah yang Maha Kuasa. Dia berharap generasi muda juga punya keinginan yang besar seperti beliau dan mempertingkatkan kualitas islam kepada masyarakat untuk masa sekarang dan akan datang. 

Reporter: Ning Amirah Malinda Jominal, KPI/3C

Tidak ada komentar

Posting Komentar

Beri komentar secara sopan

© Vokaloka 2023